Suomalaisesta aberdeen angus -lihasta gourmet-luokan vientituote

Suomalaiset aberdeen angus -rodun kasvattajat kyllästyivät pihvilihan heikkoon hintaan ja arvostuksen puutteeseen. He perustivat osuuskunnan, jotta liha voidaan myydä erikoistuotteena sellaiseen hintaan, jolla kasvattajakin voi luoda pohjan kannattavalle liiketoiminnalle. Finn Angus -osuuskunnassa on nyt 25 nautakarjayrittäjää. Osa tuottaa vasikoita, osa lihaa joko kasvattamalla toisten tuottamia tai omien emolehmien vasikoita.

Aberdeen angus -rotuisen lihanaudan lihaa pidetään erityisen mureana ja mehukkaana. Kun rodun ominaisuudet yhdistetään suomalaiseen, eettiseen kasvatustapaan, ympäristön arvostukseen, lihan puhtauteen ja turvallisuuteen, saadaan pätevät myyntivaltit myös vientimarkkinoille. Näin uskotaan Finn Angus -osuuskunnassa, jonka tavoitteena on nostaa suomalainen angus-liha maailman arvostetuimpien lihalaatujen joukkoon.

Osuuskunnan tavoitteena on lähivuosina viisinkertaistaa ketjun yhteinen vuosituotanto, joka on nykyisin reilut 500 nuorta nautaa. Toiminta on alkanut lupaavasti, sillä suurin osa kuluvan syksyn lihaeristä on jo myyty eteenpäin.

Angusta ilman antibiootteja

Finn Anguksella on tällä hetkellä kaksi tuotemerkkiä: Finn Angus -pihviliha ja Finn Angus -luomu. Tuotemerkeillä on säännöt, joissa määritellään miten merkin alla myytävä liha on tuotettu, Finn Anguksen toimitusjohtaja Juha Alatalo kertoo.

”Tuotemerkin alle pääsevät vain täysin liharotuiset eläimet. Edellytämme, että eläimessä on vähintään ¾ angusta. Hyväksymme myös Black Baldien, eli lihan, jossa emona voi olla hereford ja isänä puhdas angus.”

Karjassa voi olla muitakin rotuja, mutta sellaisten eläinten liha myydään eri kautta tavallisena naudanlihana. Suurin osa on jo puhdasta angusta.

Yksi tärkeä vaatimus on antibiootittomuus kasvatusaikana. Vain ilman antibiootteja kasvatetut eläimet voidaan myydä Finn Angus -tuotemerkin alla. Jos jotain yksilöä on tarpeen hoitaa antibiooteilla, eläin luonnollisesti hoidetaan, mutta myydään normaalina teuraana, ei Finn Angus -pihvilihana.

Mikäli lihatilalla on eläinten jalostustoimintaa, myös tautivapaus on tärkeä. Kaikki tilat kuuluvat Nasevaan, ja kaikki hoidot ja toimenpiteet merkitään Nasevaan sen normaaliin tapaan.

Pelkkiä ritiläpohjaisia kasvattamoja ei hyväksytä. Kaikilla naudoilla on oltava kiinteä makuualue, eikä olosuhteissa tingitä.

Uusille Finn Angus -tiloille on oma hyväksymismenettelynsä, jossa tilan tuotanto käydään läpi. Jos kriteerit täyttyvät, tuottaja voi hakea osuuskunnan jäsenyyttä.

Tällä hetkellä luomuun siirtyviä siirtymävaiheen tiloja on iso osuus kaikista tiloistamme, Alatalo sanoo. Tulossa on myös uusia luomuloppukasvattamoja, joten luomunkin määrä voitaisiin moninkertaistaa

Eroon suoramyynnistä

Osalla Finn Anguksen jäsenistä on ollut tavoitteena, että he pääsevät eroon omasta lihan suoramyynnistä, koska se on työlästä. Suoramyyntiä on edelleen, ja näiden tilojen toimintaa tukemalla vahvistetaan brändiä.

Finn Angus antaa suoramyyjille valmiit pakkaukset ja markkinointimateriaalia. Myös osuuskunnan kotisivut voivat toimia tilausalustana, ne ovat myös osuuskunnan oman myynnin yksi kanava.

Liha-alalla pitkään toiminut Pan Nordic Meat Oy, PNM vastaa markkinoinnista. Osuuskunta ja PNM suunnittelevat osin yhdessä markkinointimateriaalin, johon kuuluu vientipakkauksista ja esitteistä lähtien myös videomateriaalia. Lihan tuottaneen tilan tiedot ovat jokaisessa paketissa.

Suurena lihan maahantuojana PNM:lla on hyvät yhteydet vientimarkkinoihin. Yritys avasi äskettäin uuden myyntikonttorin Ruotsiin.

Liha tuotteistetaan siten, että se on markkinoilla premium-tuotteena. Siihen vaaditaan tavallisesta poikkeavat toimintatavat. Ruhot leikataan tarkemmin lihaksia ja ruhonosia erotellen kuin kotimaan markkinoilla yleisesti tehdään.

Teksti ja kuvat: Pirjo Mälkiä

Lue koko juttukokonaisuus KMVETin numerosta 5/2017. Lehdessä kerrotaan myös muiden rotujen, kuten charolais, salers ja galloway erikoistuotannosta ja rotubrändien hyödyntämisestä.