Aito maalaisjäätelö on täynnä makujen sinfoniaa
Kaksi tilaa, yhteinen unelma ja lopputuloksena jäätelönmakuinen seikkailu.
KaJon tarina sai alkunsa sattumalta ja hetken päähänpistosta.
Ideaa tilayhteistyönä valmistettavasta jäätelöstä ei tarvinnut kauaa miettiä, kun kaverikaksikko, maidontuottaja Joni Pitkänen ja marjatilayrittäjä Kalle Vimpari päättivät yhdistää voimansa vuonna 2019.
Utajärveläisellä Vimparilla oli tiedossa jäätelölaitteisto ja sen ympärille visio.
“Tähän ajatukseen ei voinut olla tarttumatta. Pystytimme ideariihen ja ryhdyimme kartoittamaan tilayhteistyön luomia mahdollisuuksia”, Pitkänen kertaa.
Kaverukset näkivät tilayhteistyössä monia mahdollisuuksia.
“Kärkeen nousi erityisesti se, että yhdessä voimme tuottaa ison osan jäätelön valmistukseen tarvittavista raaka-aineista. Marjat tulevat muutaman kilometrin päästä ja maito hieman lähempää, vain 15 metrin päästä. Voidaan puhua myös tuoreista raaka-aineista, sillä robotilta tulevasta maidosta ryhdytään parhaimmillaan jo kolmen tunnin sisällä valmistamaan jäätelöä”, Joni Pitkänen kertoo.
Myös muut raaka-aineet tulevat läheltä.
“Esimerkiksi metsämarjat ostetaan suoraan poimijoilta ja mielellään myös läheltä poimittuina.”
Toimivan yhteistyön etuihin lukeutuivat myös olemassa olevat tilat, jotka pystyttiin lähes sellaisenaan valjastamaan käyttöön.
Pitkäsen lypsytilalta löytyy pieni meijeri ja taustalta Koivulan Kotijuustola, joten osan vuotta vapaana oleviin meijerin tiloihin saatiin jäätelön valmistuksen myötä tarpeellista lisäkäyttöä.
Valmiit jäätelöt säilytetään Kallen marjatilalla, josta löytyvät isot ja ajan mukaiset pakastetilat.
Jäätelö tarvitsee menestyäkseen myös makua ja niiden sinfoniaa.
Niinpä makujen kapellimestariksi nimettiin reseptiikasta vastaava Annika Kesti.
Aikaisemmin elintarvikepuolella toiminut Kesti hyppäsi suoraan syvään päätyyn. Hän tarttui haasteeseen ja loi markkinoille lähes ennätystahdissa kaksi maistuvaa jäätelötuotetta, Raikkaan mansikan sekä Salmiakki-Lakritsin.
Kilpailu alalla ja erityisesti kauppojen jäätelöaltaissa on kova, joten pärjäämisen perusedellytys on erottautua joukosta.
“Erottautuminen ei ole itsestään selvyys. Se vaatii osaamista ja kokonaisuuden hallintaa. Makujen luominen on haasteellista tuotekehitystyötä, jossa tarvitaan erityisen paljon alan tietoa. Pohjantyössä käytimme ulkopuolista konsulttia, mutta kaikki muu on hankittu itse opiskelemalla ja ennen kaikkea yritysten ja erehdysten kautta. Perustana toimii kuitenkin laadukkaat raaka-aineet”, Annika Kesti kertoo.
Käsityönä valmistettu KaJo-jäätelö on saanut kuluttajan keskuudessa hyvän vastaanoton. Makuja KaJo-perheessä on tällä hetkellä neljä, joista uusimmat ovat Mustikka-Minttu sekä Hilla-Valkosuklaa.
Viime kesänä KaJo tuotteita oli ensimmäistä kertaa saatavana myös Oulun kaupungilla sijaitsevasta jäätelökioskista.
“Kioskimakuja on yhdeksän ja tällä valikoimalla tulemme myös Seinäjoen Sarkamessuille. Joukosta löytyy jokaiselle jotakin, Paahdetusta Kinuskista Appelsiini suklaaseen. Vaikka makujen kirjo on laaja, niin vielä löytyy kehitystyölle tilaa. Ajatuksissa on pyörinyt muun muassa suklaajäätelön valmistus niin sanottuna kauppaversiona, sillä tällä hetkellä suklaata on saatavana vain kioskimakuna”, Joni Pitkänen kertaa.
Teksti Anne Anttila